Saturday, May 9, 2009

Siapa Lanun Bermata Dua?


Salam kebosanan,

Penat, bosan, muak dan kacau bila memikirkan suasana politik tanah air. Kehadiran Perdana Menteri baru dilihat banyak pihak sebagai satu transformasi politik yang besar. Terbaru kekecohan yang berlaku di Perak.

Salah siapa?

Satu persoalan yang sangat sukar untuk dijawab tetapi kita harus sedar bahawa ahli politik bukanlah dewa untuk diagungkan dan bukan juga wali untuk dipercayai. Ramai yang berkata politik di Perak adalah Politik Rimba. Terfikir sejenak, apa politik rimba ini adakah sama seperti di zaman lanun dimana kapal dirampas menggunakan senjata.

Apa bezanya di Malaysia?

Bezanya adalah lanun sekarang tidak dipanggil lanun tetapi dipanggil YB dan lanun sekarang juga bermata dua. Tidak banyak bezanya dengan zaman lanun. Aku sudah mula tidak percaya kepada lanun-lanun ini. Macam mana dieorang nak buat undang-undang? Sekolah habis ke tidak? Ataupun soalan yang mungkin ditanya dieorang semua ini bertamadun ke tidak. Sesungguhnya cikgu saya Muhammad S.A.W tidak pernah mengajar saya mengguna kekerasan untuk menyelesaikan masalah. Atau adakah mungkin mereka mempunyai cikgu yang lain. Ayah pin kot.......

By: AKUMELAYU...?


4 comments:

Dosh Saleem said...

raja Nazrin berbisik kpd Nizar smasa persidangan DUN di perak:
"im above the politic"
kenyataan ni agak memalukan ahli2 politik negri perak yang tidak menghormati konstitusi beraja.Raja Nazrin dibiarkan 5 jam menunggu lanun2 ni buat masalah..

aku melayu..? said...

nobody is above the law:-)

only Allah S.W.T can say that...

may Allah S.W.T bless u Dr. Nazrin

Athari Bahardin said...

negara kita polis pun tak boleh pakai! buta undang-undang haha tumpang lalu along :p

aku melayu..? said...

thanks sifu athari..

sgan plak ble sifu dh kmen nie..

haha