Saturday, May 9, 2009

Alahai, Nik Abduh bin Nik Abdul Aziz


"Saya membuat teguran paling besar yang saya cetuskan dalam hidup, apabila saya melihat ayah saya yang telah tua dan memberi kepercayaan kepada anak buahnya. Tetapi saya melihat unsur penipuan yang tidak jelas berlaku, maka saya terpaksa minta kepada Allah ketika ayah di Mekah untuk tunjukkan saya nasihat berguna” Nik Abduh Nik Aziz Nik Mat (Muktamar Tahunan Dewan Pemuda Pas Kelantan Kali Ke-50 pada 9 Mei 2009)

Aduh, ini satu lagi nukilan cerita dari pantai timur. Bosan bercerita mengenai peragai kerajaan kini beralih pula kepada kemelut politik didalam pembangkang pula. Petikan artikel itu diambil bagi membangkitkan persoalan. Apakah yang dimaksudkan penipuan yang tidak jelas berlaku didalam Pas? Timbul pertanyaan adakah Pas sudah semakin hampir kepada perangai jahiliah UMNO yang begitu gilakan kuasa. Sebagai sebuah parti yang bernamakan Islam mereka harus lebih berhati-hati ketika berbicara agar ianya tidak disalah anggap. Teguran terbuka untuk Nik Abduh. Sebagai pemimpin muda marah dan emosi adalah senjata yang akan memusnahkan lawan dan juga diri sendiri. Prinsip musyawarah didalam Islam semakin dilupakan. Teguran ini juga ditujukan kepada semua pemimpin yang mempunyai “bin” dan “binti”. Kembalilah kepada Al-Quran dan As-Sunnah dan lupakanlah sejenak pengaruh duniawi.

By: AKUMELAYU...?



No comments: