Tuesday, September 23, 2008

Hak MELAYU: Aku diTipu?

WARNING!!!: kisah dibawah hanya untuk bacaan MALAYSIAN yang berfikiran WARAS sahaja...

hak melayu?
itu adalah bingkisan kata yang biasa diungkap oleh orang melayu. mereka sibuk memperjuangkannya dan ada segelintir yang menjadikan hak melayu sebagai ideologi politik untuk "dijual" kepada orang melayu sebagai balasan untuk mendapatkan unduk.
persoalan sekarang apakah itu hak melayu?
hak melayu megikut perlembagaan persekutuan dalam perkara 153 adalah hak keistimewaan orang melayu dan natif sabah dan sarawak. mengikut ahli politik UMNO plak hak melayu adalah kata2 yang akan memberikan mereka undi orang melayu manakala bagi anwar plak hak melayu bermaksud satu kalimah yang akan membuat kan UMNO dgn MCA n MIC bergaduh so, pendefinisian anwar untuk Hak melayu adalah lebih luas..
jd no wonder la kalo ramai "Melayu Moden" memilih anwar kerana anwar memberi pendefinisian yang luas untuk hak melayu.
adakah melayu atau bumiputra benar2 mempunyai HAK?
mengikut perlembagaan persekutuan(federal constitution) di dalam perkara 153 tidak dinyatakan dengan jelas tentag hak melayu. kita tidak akan dapat melihat perkataan hak atau right didalam perkara 153 tersebut. jadi apakah yang dicakapkan oleh pemimpin UMNO n PAKATAN RAKYAT terutama anwar(PM in waiting)adalah kata2 bohong dan dusta sahaja? di kesempatan ini saya juga mengajak rakan2 seperjuangan supaya kita sama2 berfikir yang selama ini kita memperjuangkan perkara yang tidak ada..
secara literally the only word yang ada dalam perlembagaan adlah special priviledge dan bukan rights. jd fikir2 kan lah ye kwn2 untuk apa kita bergaduh dgn non-bumi untuk perkara yang kita sendiri pn xpasti. kita telah sekian lama dimomokan oleh ahli politik untuk kepentingan mereka sahaja. at last, rakyat juga yang jadi mangsa kepada ketamakan dan KEBODOHAN pemimpin politik tersebut. sekian sahaja untuk perkara 153 n nt saya akan bercerita kisah dongeng disebalik ISA dan betapa gelojohnya anwar untuk jd PM sehingakan bagitau satu dunia dia adalah Prime Minister in WAiting(haha, maksudnya dlm bhase melayu AKU XSABAR2NK JD PM). jd fikir2 kn la ye kwn2... AKUMELAYU..?

3 comments:

Amirul Syafiq Mahadi said...

Fulamak along....
selamat berblog beb:)

ape pendapat ko tentang PAS?
kedudukan pasca pru 12

aku melayu..? said...

salam bill gate..
aku ad baca blog kot..
interesting view sal pgalaman ko..
view aku ttg pas its simple..
they good enough with good leader like tok guru..
aku pn respect dier sgt.. tp ape yg kureng adalah thinking dieorg..
pada aku pas sgt bgus kalo jd pembangkang tp dieorg kne work hard utk ambk ati bdk2 muda. the behing is kalo pas n umno duk semeja dgn umno n bermusyawarrah..
amin..
salam perpaduan..

Anonymous said...

kenapa orang menggunakan rawatan ISLAM sedangkan perubatan moden sekarang lebih canggih yang telah diciptakan oleh manusia sendiri?
jawapannya,kadang2 yang lama itu adalah yang terbaik dari yang baru kerana ciptaan itu tiada tangdingan..
kenapa ALLAH mengutuskan para ulamak(pas) untuk berpolitik di malaysia?kerana mereka di kurniakan satu kelebihan untuk membawa manusia ke jalan yang benar dengan cara mengenengahkan ISLAM.jangan sesekali mengatakan pemikiran mereka kolot kerana kedudukan memreka lebih tinggi dari manusia yang mempunyai ph.d dan sebagainya.percaya lah satu hari nanti ISLAM akan menang(sudah di tulis didalam al-quran)terima lah perubahan yang di bawa oleh ISLAM mahupun perubahan di malaysia yang di bawa oleh umat ISLAM@PAS.jika kamu tahu penipuan para pemimpin sekarang nescaye kamu akan menyokong perjuangan ISLAM yang hanya mahukan syurga ganjaran untuk umat ISLAM.salam -PERJUANGAN SAHABAT-